ویترین
ویترین

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

امروزه بسیاری از بانوان ترجیح می‌دهند به‌جای رفتن به سرکار و دوری از خانه و فرزندان، بخشی از منزل خود را تبدیل به محل کار کنند و هزینه‌هایی چون حمل‌ونقل و وعده غذایی را از هزینه‌های خود حذف کنند و بیشتر بتوانند به خانه و فرزندان خود رسیدگی کنند. راه‌حل آنها برای این کار راه‌اندازی یک شغل خانگی با درآمد مناسب است.

شمع‌سازی از هنرهایی است که اکثر خانم‌ها به آن علاقه دارند. به روشی ساده می‌توانید شمع‌سازی را در خانه انجام دهید. نقش شمع در زیبایی و دکوراسیون خانه بسیار پررنگ است. با کمک انواع شمع‌های شیک و جالب شما می‌توانید تزیینات خاص و متفاوتی را در دکوراسیون بخش‌های مختلف منزل خود ایجاد نمایید.

سرمایه اولیه

شروع هر کاری طبیعتاً نیاز به یک سرمایه اولیه دارد تا بتوان آن کار را راه اندازی کرد؛ هرچقدر این سرمایه اولیه بیشتر باشد خوب به تبع آن کار قویتر و با امکانات بیشتری استارت میخورد، ولی خوب جای نگرانی نیست چون کار شمع سازی جزو کار هایی است که نیاز به هزینه اولیه خیلی زیادی نیز ندارد، برای شروع به کار شمع سازی حدود ۹ الی ۱۳ میلیون تومان متناسب با حجم کار و جنس ابزارها و مواد اولیه نیاز است. البته این هزینه تنها برای شروع کار است و در ادامه نیز باید میزانی از سود خود را برای تهیه ابزار کار و مواد اولیه اختصاص دهید؛ هزینه‌های جاری عبارت‌اند از خرید پارافین، اسید استئاریک، فتیله و…

تخمین زمان بازگشت بستگی به متغیر های زیادی در این معادله دارد ولی زمان بازگشت سرمایه در کار شمع سازی براساس حجم تولید و فروش، حداقل حدود ۴ ماه طول می‌کشد.

بر مبنای میزان تولید و کیفیت شمع ساخته شده ممکن است بین ۲ تا ۴ میلیون تومان ماهیانه درآمد داشته باشید.

فضای مورد نیاز

برای شروع به فضای خیلی بزرگی نیاز نخواهید داشت و تقریباً ۱۲ الی ۲۰ مترمکعب فضا مناسب فعالیت شما نیز است ولی بهتر است این فضای کاری مستقل از محل زندگی خانواده باشد چرا که با توجه به خورده موارد و آلودگی هایی که دارد ممکن است آسایش خانواده را سلب کند که بالاخره در محیط خانه صحیح نیست. مثلاً زیرزمین یا کارگاه مخصوص، برای این کار بهتر است.

ابزارها و مهارت‌های اولیه لازم

پارافین – اسید استئاریک – فتیله – ظرف مخصوص ذوب کردن پارافین – ورق موم – گلیسیرین – انواع قالب‌ها – انواع رنگ‌ها – انواع عطرها – و لوازم دیگری که می‌شود در شمع سازی به کار برد.

۱ – قالب:

یکی از با اهمیت ترین وسایل شمع سازی قالب آن می باشد که در جنس ها و طرح های گوناگون ساخته می شوند. قالب ها معمولا از جنس های مختلف و در شکل های مختلفی مثل: شیشه ای، فلزی، پلاستیکی یا سیلیکونی تولید می شوند. در میان قالب ها بهترین نوع از نظر هنرمندان این حرفه قالب شیشه ای می باشد زیرا در قالب های شیشه ای شمع ها صاف و صیقلی تولید می شوند و عمر بیشتری نسبت به قالب های پلاستیکی دارند. اما از نظر قیمت قالب های پلاستیکی و فلزی از شیشه ای ارزان تر هستند. نکته ی دیگر که باید در مورد قالب ها بدانید این است که جهت قرار دادن فتیله در شمع، قالب ها دارای سوراخی در کف یا بالا (بستگی به قالب) می باشند. شکل این قالب هم که بنابر سلیقه شخصی و سفارش داده شده انتخاب میگردد و اشکال پرطرفداری مثل قلب- استوانه های رنگی و … از این دست هستند.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۲ – فتیله:

از دیگر مواد لازم اصلی برای کار شمع سازی فتیله است که اغلب از جنس کتان می باشد. فیتیله ها در اندازه ها و ضخامت های گوناگون ساخته می شوند که بستگی به قطر شمع دارد. فتیله ها معمولاً در دو نوع قیطانی و نخ پرک ساخته می شوند.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۳ – قلاب فتیله یا سوزن :

جنس قلاب یا سوزن فتیله معمولا فلزی میباشد چرا که باید استحکام لازم را برای صاف نگهداشتن فتیله در وسط پارافین شمع را داشته باشد و معمولاً در اندازه های مختلفی در بازار یافت میشود. قالب فتیله برای فرم دهی به پارافین و یا حالت پیچشی دادن به نخ در پارافین استفاده میشود ولی در کل سوزن فتیله برای نگه داشتن فتیله در وسط شمع در هنگام ریختن پارافین ذوب شده در قالب استفاده می شود. به این طریق که باید فتیله را به قلاب گره بزنیم تا در وسط قرار گیرد و بعد پارافین را درون قالب بریزیم.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۴ – پارافین:

قسمت عمده و اصلی شکل ظاهر یک شمع و یا همان شالوده اصلی شمع سازی را می توان پارافین نامید که بدون آن شمع پدید نمی آید. پارافین ماده ای سفید و مات بوده که از مواد نفتی بدست می آید و برای زیباتر شدن و جلوه دادن به محیط اطراف معمولا آن را با رنگ ها ترکیب میکنند تا رنگ زیبایی بنا به محیط اطراف خود بگیرد. این ماده از نظر ذوب درجات مختلفی دارد که برای شمع سازی از نقطه ذوب ۶۰ تا ۶۳ درجه سانتی گراد استفاده می کنیم. پارافین انواع مختلفی دارد که به طور مختصر به آن ها می پردازیم.

پارافین کریستالی: از این پارافین به دلیل داشتن انعطاف بالا برای ساخت شمع  های دست ساز استفاده می شود. این پارافین با دست حالت می گیرد و برای ساخت شمع هایی استفاده می شود که می خواهیم شکل خاصی بگیرد. این پارافین کمی گران تر از نوع های دیگر است و ما پیشنهاد میکنیم که حتماً نوع مرغوب آن تهیه شود چرا که اگر کیفیت آن پایین باشد شمع زیبا و شفافی از آن بدست نمی آید.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

پارافین قالبی: این پارافین که ارزان ترین و ساده ترین پارافین موجود در بازار است برای شمع های معمولی که به صورت ساده و رنگی می شوند استفاده می شود و البته امروزه به کمک پیشرفت تکنولوژی قالب سازی شمع های قالبی شکل های زیباتر و مدرن تری نسبت به قبل به خود گرفته اند که خیلی هم نمیشه گفت ساده هستند.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

پارافین شنی: این نوع پارافین که مانند دانه های ترافل قنادی و در رنگ های مختلف است مناسب ساخت شمع های از نوع تپه ای است.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

پارافین پولکی: در اصل نوعی از همان پارافین شنی است و همانطور که از نام آن پیداست شبیه پولک است. هم می توان داخل قالب ریخت  و با پارافین ذوب شده دیگر ترکیب کرد و هم به صورت تزیینی استفاده کرد.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

پارافین ژله ای:همانطور که از نام این نوع پارافین پیداست این پارافین با دیگر پارافین ها متفاوت است و حالت چرب و لغزنده ای ژله مانند دارد. مناسب برای استفاده در لیوان و ظروف است مانند شمع هایی که درون آن ها وسیله های تزیینی دیده می شود.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

پارافین مایع: این پارافین بیشتر شبیه به آب است به همان اندازه شفاف که دارای زیبایی خاصی نیز است و البته می توان آن را مثل بقیه پارافین ها روشن کرد اما بیشتر برای تزیین استفاده می شود. اغلب در لیوان یا گیلاس ریخته می شود و روی آن را طلق قرار می گیرد که پایه نگهدارنده فتیله است.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۵ – اسید استئارین:

این اسید، ماده ای بی طعم، بی رنگ و بی بو است، که جهت استحکام بیشتر پارافین استفاده می شود؛ کریستال های آن ورقه ورقه بوده که در الکل داغ حل می شود و برای ساختن شمع و صابون نیز به کار می رود و در شمع سازی باعث افزایش مدت سوخت به پارافین می شود. اسید استئارین خود حلال خوبی بوده و نه تنها باعث می شود رنگ به خوبی حل شود بلکه باعث می شود تا شمع پس از خشک شدن کوچکتر شده و به راحتی از قالب جدا شود. اگر از آن زیاد استفاده شود ممکن است شمع حالت صابونی به خود بگیرد. میزان مورد استفاده در شمع سازی برای هر نیم کلیو پارافین ۵۰ گرم می باشد.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۶ – رنگ:

از دیگر وسایل ضروری در شمع سازی جهت زیبایی کار که یک رکن اساسی و مهم است، رنگ مخصوص شمع سازی می باشد که در بازار موجود می باشد. البته می توان از مداد شمعی هم استفاده نمود و فراموش نکنید که در ساخت شمع از رنگ کمتر استفاده کنید زیرا شمعی که دارای رنگ زیادی است خوب نمی سوزد و حالت پلاستیکی طور آن اگر هم بسوزد همراه با دود و بوی نا مطبوع نیز است.

رنگ ها نوع دیگری به نام رنگ شب نما یا فلورسنت دارند که به صورت پودر می باشد که معمولاً در پارافین های پولکی استفاده می شوند.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۷ – ظرف مخصوص:

ظرف مخصوصی است که برای ذوب کردن پارافین از آن استفاده می شود، از دیگر ابزارهای شمع سازی نیز هستند . برای این کار معمولاً از ظرف فلزی استیل یا آلومینیوم استفاده می شود. به این صورت که دو ظرف تهیه می کنیم یک ظرف بزرگتر و یک ظرف کوچکتر و ظرف بزرگتر را آب می کنیم تا جوش آید و ظرف کوچکتر را که شامل پارافین است درون ظرف بزرگتر قرار می دهیم تا پارافین ذوب شود و برای ریختن در قالب آماده شود.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۸ – چسب کاغذی:

چسب کاغذی هم جزو مهمات کار شمع سازی نیز است و خیلی مهم است از چسب های با کیفیت استفاده شود تا کار با کیفیت تر و دقیق تری تحویل مشتری گردد، در شمع سازی برای ثابت نگه داشتن فتیله در ته قالب استفاده می شود.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۹ – براکس:

اصطلاح نخ نسوز یا فتیله نسوز را حتماً شنیدید و این سوال مطرح است که راز نسوختن پارچه یا نخ چیست؟! از دیگر وسایل شمع سازی براکس بوده که برای نسوز کردن فتیله شمع استفاده می شود. به این صورت که یک قاشق چای خوری براکس و نمک را مخلوط کرده و در یک استکان آب جوش قرار می دهیم تا ۵ دقیقه بجوشد و فتیله را درون آن قرار می دهیم و سپس فتیله را از آن خارج کرده و در یک سطح صاف می گذاریم تا خشک شود.

از دیگر روش های نسوز سازی فتیله استفاده از موم عسل می باشد به این صورت که موم را روی بخار ذوب کرده و ۵ دقیقه فتیله را در آن قرار می دهیم و سپس به صورت بالا که گفته شد آن را خشک می کنیم.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۰ – عطر:

خوب میرسیم به قسمت هایی در شمع سازی که بستگی به سلیقه و خلاقیت شما دارد تا مشتری از خرید خودش رضایت بیشتری نیز داشته باشد اگر می خواهید خودتان و یا مشتری در هنگام سوختن شمع بوی مواد نفتی به مشامش نخورد از عطر شمع استفاده کنید. عطر شمع در انواع و رایحه های گوناگون وجود دارد و این خلاقیت شما است که وقتی یک شمع را با مدل عطر سرد و دریایی میسازید دکوری به تناسب این عطر برایش در نظر بگیرید تا محصولی جذاب تر را بتوانید ارائه دهید، عطر را معمولاً در هنگامی که پارافین ذوب شده را در قالب می ریزید باید اضافه کنید.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۱ – دماسنج:

وسایل اندازه گیری مهمترین وظیفه ای که در کارهای ما دارند افزایش میزان دقت و کاهش تلفات ما به حداقل میزان ممکن است و اگر می خواهید در کار شمع سازی خود دقیق باشید و در هنگام ذوب کردن پارافین درجه حرارت درست را رعایت کنید می توانید از دماسنج های مخصوص شمع سازی استفاده کنید تا در دمای ۶۰ درجه که نقطه ذوب پارافین است رد نشوید زیرا بعد از این حرارت پارافین بخار شده و از بین می رود.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۲ – کاغذ روغنی:

کاغذ روغنی که در بعضی جاها به کاغذ نچسب هم معروف است بیشتر جهت استفاده در کف سینی مخصوص شمع سازی کاربرد دارد به این صورت، زمانی که پارافین را ذوب می کنید ممکن است از مقدار شمع شما بیشتر باشد برای جلوگیری از هدر رفتن پارافین اضافه یک سینی بردارید کاغذ روغنی را روی آن پهن کنید و بقیه پارافین را درون آن بریزید تا خشک شود و در آینده در کارهای بعدی استفاده کنید.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۳ – سینی فر:

همانطور که در بالا اشاره شد از سینی فر برای اضافه پارافین و در مورد دیگر برای سرد کردن شمع های آبی کوچک استفاده می شود.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۴ – چاقو یا تیغ موکت بری:

برای شکل دهی بهتر و ساخت شمع های کوبیسم، ماکارونی و برای شمع های که بدون قالب ساخته می شوند و نیاز به برش دارند استفاده میشود. همچنین برای از بین بردن زائده های شمع و زیبا شدن کار از آن استفاده می شود.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۵ – قاشق یا همزن:

برای بهتر حل شدن رنگ هنگامی که می خواهید رنگ را به پارافین ذوب شده اضافه کنید  بهتر است از قاشق یا همزن استفاده شود.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۶ – اسپری سیلیکون:

به دلیل خاصیت انفصالی خوبی که اسپری سیلیکنی دارد برای جدا سازی راحت شمع از قالب از اسپری سیلیکون استفاده می شود و در صورتی که ندارید می توانید از روغن مایع نیز استفاده کنید.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۷ – حلقه گرد کیک پزی:

معمولاً بعنوان جایگزین قالب شمع سازی استفاده میشود، اما پیشنهاد نمی شود و جزو وسایل ضروری شمع سازی نیست.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

۱۸ – وسایل تزیینی:

وسایل تزئینی جزو جدانشدنی کارهای هنری هستند و در انواع و اقسام مختلف می باشد تا برای زیبا سازی شمع هایی که ساخته اید استفاده کنید. بستگی به خلاقیت خود می توانید وسایل تزیینی و یا حتی پایه های فرفورژه خریداری کنید و شمع هایی که درست کرده اید را زیبا کنید.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

مراحل کار شمع سازی

۱. در ظرف مخصوص مقداری پارافین می‌ریزیم و آن را با چاقو خرد کرده و بر روی حرارت غیرمستقیم می‌گذاریم تا پارافین آب شود. بهتر است که پارافین را روی حرارت مستقیم قرار ندهیم چون اگر پارافین را برای ذوب شدن روی حرارت مستقیم قرار دهیم پارافین خراب شده و می‌سوزد.

نحوه ایجاد حرارت غیرمستقیم اینگونه است که  ظرفی را پر از آب کرده و روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش آید سپس ظرفی را که درون آن پارافین ریخته‌ایم را بر روی آب در حال جوش می‌گذاریم تا کم‌کم ذوب شود.

باید دقت کنید که هنگام ذوب شدن پارافین، مراقب باشیم که دمای آن بالاتر از ۹۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد نرود برای این کار داخل ظرف پارافین دماسنج قرار داده و دما را اندازه گیری می‌کنیم. در صورت زیاد و کم شدن حرارت مورد نیاز بدون شک شمع ما آن حالتی که انتظار داریم به خود نمیگیرد. پارافین در حال ذوب را باید با قاشقی هم زد و به محض اینکه کاملا ذوب شد از روی حرارت برداشت.

  1. ظرف مخصوص شیشه ای مورد نظر خود را باید از قبل شسته ، پاک کرده و کاملاً خشک می‌کنیم. شیشه را اندازه می‌گیریم و فیتیله را دو برابر قد شیشه می‌بریم و با یک تکه چسب کاغذی کوچک و یا چسب حرارتی کف قالب فیکس می‌کنیم تا بعد از ریختن پارافین تکان نخورد.

برای تکان نخوردن فیتیله علاوه بر استفاده از چسب، می‌توان آن را به یک تکه فلز کوچک بست و ته ظرف انداخت تا جابجا نشود. بالای فیتیله هم باید در قسمت وسط فیکس شود. برای این کار می‌توان از چوب بستنی که در وسط آن سوراخی ایجاد شده استفاده کرد و فیتیله را از سوراخ عبور داد تا کاملا فیکس شود.

  1. بعد از برداشتن پارافین از روی حرارت ۲ دقیقه صبر کنیم تا دمای آن کمی پایین آید و بهتر است سریعاً در دمای بالا به سراغ حرکت بعدی نروید. سپس پارافین مایع را به آرامی و با احتیاط داخل قالب می‌ریزیم و منتظر می‌مانیم تا پارافین خنک شود. هیچگاه برای خنک کردن پارافین از یخچال و فریزر استفاده نکنید زیرا این کار موجب ترک خوردن شمع خواهد شد.
  2. پس از خشک شدن و خنک شدن کامل پارافین اضافه فیتیله را با یک قیچی می‌بریم به همین راحتی شمع مورد نظر آماده است.

با استفاده از این روش ما توانستیم که شمع زیبا و استاندارد را کنار هم درست کرده و به سلیقه خود آن را معطر کنیم و به هر شکلی که دوست داشتیم آن را تزئیین کنیم و از این کار لذت ببریم.

شمع سازی یک شغل خانگی با درآمد بالا | پخش کالای مرکزی

بازاریابی اولیه کار شمع سازی

برای فروش شمع‌ها مکان‌های زیادی وجود دارد. افراد می‌توانند به صورت مستقیم ساخته دست خود را در اماکن عمومی و بازارهای فصلی به فروش بگذارند.

همچنین می‌توانند محصولات خود را به گل فروشی‌ها، قنادی‌ها، سوپرمارکت‌ها، خرازی‌ها و… بفروشند. از دیگر مشتریان این شمع‌ها فروشندگان وسایل مراسم ترحیم و شادی هستند.

یکی دیگر از بهترین راه‌های فروش، تبلیغات در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. فرد می‌تواند از این طریق با مردم ارتباط برقرار کند و سفارشات شخصی گرفته و محصول خود را بفروشد.

برخی فروشگاه‌های مجازی معتبر نیز اقدام به خرید و فروش این محصولات می‌کنند که می‌توان شمع‌ها را از طریق آنان به فروش رساند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *