ویترین
ویترین

شکلات دستساز و آبنبات خانگی در قالب یک کسب و کار خانگی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. دوسال پیش برای اولین بار در ایران ، وبسایت تواناشو این ایده را به عنوان یک فرصت کسب درآمد در خانه مطرح کرد. این مقاله به روز رسانی شده همان نوشتار دوسال پیش است. در این نوشتار جزییات بیشتری را از راه اندازی کسب و کار شکلات دست ساز در خانه رمز گشایی می کنم. روزانه چندین نفر در وبسایت تواناشو برای راه اندازی این کسب  وکار تقاضای مشاوره می کنند. متاسفانه افراد زیادی با یاد گیری این مهارت نتوانسته اند به درآمد برسند. چراکه صرفاً توانایی در تولید یک محصول شما را به موفقیت نمی رساند. تصمیم گرفتم مقاله را به روزرسانی کرده و با توجه به سئوالات متعدد مراجعین ، اطلاعات خوبی در اختیار شما بگذارم. در ۷ دقیقه یاد بگیرید چگونه از شکلات سازی در خانه کسب درآمد کنید.

آیا شکلات دستساز در خانه درآمد خوبی دارد

همانطور که می دانید هر کسب و کاری که با برنامه بازاریابی حرفه ای همراه شود، به موفقیت می رسد. تولید شکلات دستساز نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از بزرگترین اشتباهات علاقمندان به تولید شکلات دستساز در خانه سرمایه گذاری نکردن در بازاریابی محصول است. مدل درآمدی مناسب برای این کسب وکار دونوع است. یا از طریق آموزش کسب درآمد کنید و یا از طریق تولید شکلات های لوکس و خاص برای مشتریان خاص. بسیاری از کسانی که در حال حاضر در ایران به آموزش شکلات سازی می پردازند تنها مهارت را به شما می آموزند. بعضی از این افراد به نام آکادمی و استفاده از روش های بازار گرمی ، یک پیج اینستاگرام برای شما راه اندازی می کنند، لوگویی برای شما طراحی می کنند و بدون دانش بازاریابی شما را در چاه بزرگتری می اندازند. در هر صورت ذکر این نکته در پایان این پاراگراف الزامی است که شکلات سازی خانگی هم مانند کسب و کارهای دیگر بدون برنامه حرفه ای بازاریابی به شکست می انجامد.

برنامه بازاریابی شکلات دستساز در خانه

بازاریابی شکلات دستساز ، راه اندازی یک پیج اینستاگرام ، داشتن لوگو و عکاسی از محصول نیست. برنامه بازاریابی یک برنامه استراتژیک است که مجموعه ای از ابزارها، تاکتیک ها و تکنیک ها برای کشف ، جذب ، حفظ و افزایش مشتریان است. دانش بازاریابی با یک گروه واتس اپی و یا مشاوره یک هفته ای و یک ماهه و یا یادگیری اینستاگرام به دست نمی آید. برای بازاریابی شکلات های لوکس دست ساز ، باید ابتدا مدل درآمدی خودتان را مشخص کنید. مشتریان بالقوه را کشف کنید ، آنها را با روش های اصولی به محصول خود راغب کنید و در پایان از مشتریان راغب ، یک خانواده وفادار بسازید. اگرچه مدل درآمدی آموزشی دنیای خودش را دارد. بسیاری از مربیان آموزشی ، تولیدی برای فروش ندارند. چرا؟ چون کار تولید و فروش مشکلات بسیاری دارد که در پاراگراف های بعد نوشته ام.

برای راه اندازی کسب وکار شکلات دستساز در خانه چقدر سرمایه نیاز است

برای راه اندازی کسب وکار شکلات دستساز در خانه میزان سرمایه گذاری واقعی را کسی به شما نمی گوید. هزینه های دو دوره آموزشی حرفه ای بین ۱ تا ۵  میلیون تومان است. تهیه تجهیزات و ابزار شکلات سازی نیز حدوداً بین ۱ تا ۷ میلیون تومان هزینه دارد. پس هزینه راه اندازی این کسب و کار در خانه حدوداً بین ۵ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه بر است. اگر تمایل به راه اندازی مدل آموزشی دارید ، هزینه های فیلمبرداری و ویرایش فیلمهای آموزشی، اجاره آموزشگاه ، تبلیغات و … را نیز در نظر بگیرید.

ابزار و تجهیزات شکلات دستساز چیست

ابزار اولیه این کسب و کار شامل ظروف استیل ، گرم کن بن ماری ، درجه برای تمپر کردن شکلات ، همزن ، کاردک ، قالب های پلی کربنات ، پمپ باد و پیستوله ، قلمو و تخته کار است. البته می توانید در ابتدای راه از وسایل موجود در منزل استفاده کنید ، اما انتظار یک محصول شگفت انگیز و چشمنواز را نداشته باشید.

درجه تمپرینگ

دما در تولید شکلات دستساز نقش بسیار مهمی دارد، یکی دو درجه بالا و پایین باعث دهها مشکل می شود. در شکلات سازی خانگی حتماً نیاز به یک درجه با کیفیت با طول عمر مناسب پیدا می کنید.

بِن ماری

آب کردن شکلات تخته ای یا گرانول شکلات ، نیاز به ابزاری به نام بن ماری دارد. اگر چه می توانید از دوکاسه استیل بزرگ و کوچک استفاده کنید اما برای کار حرفه ای به ابزار اختصاصی و حرفه ای نیاز است.

کاردک

پخش کردن شکلات آب شده برای کاهش دما ، پاک کردن شکلات اضافه از روی قالب توسط کاردک انجام می شود. شما نیاز به حداقل دوکاردک استیل با کیفیت دارید.

قالب پلی کربنات

قالب های پلی کربنات برای قالبگیری شکلاتهای دستساز از اهمیت بالایی برخوردار هستند انواع قالب ایرانی و خارجی در بازار موجود است که یکی از برندهای وارد کننده و تولید کننده این قالبها برند آروین تجارت صندوقچیان است که می توانید انواع قالب و بسته بندی شکلات را از آن تهیه کنید.

قلم مو و پیستوله

برای پاشش رنگ های خوراکی روی شکلاتهای دستسازی مانند شکلات بُن بُن یا شکلاتهای کهکشانی و بُن بُن کهکشانی ، از پیستوله با پمپ استفاده می کنند . البته در ابتدای راه می توانید از قلمو یا مسواک استفاده کنید.

مدرس آموزش شکلات دستساز در ایران

محدودیت درآمدی از تولید باعث شده است که افراد زیادی به سمت آموزش بروند . البته مربیان خوبی برای این کار در ایران حضور دارند. بانو شیرین سلیمی و مهدی کمالی از اساتید برجسته شکلات دستساز در ایران هستند که با بررسی های به عمل آمده توسط وبسایت تواناشو ، پیشنهاد می گردد از آموزش های شکلاتسازی   مهدی کمالی( اولین مربی شکلاتسازی ایران) یا سرکار خانم سلیمی صاحب برند فرین کوکوآ استفاده کنید. برای یادگیری شکلات سازی خانگی بهتراست سراغ اساتیدی بروید که فقط در حوزه شکلات توانمند نیستند این دونفر توانایی های آموزش انواع دسر ، کیک و محصولات این حوزه را دارند و این یک برگ برنده برای شماست که پیش آنها آموزش ببینید.

مشکلات فروش شکلاتهای های خانگی در ایران

یکی از مهم ترین مشکلات این کسب وکار ، ناتوانی در ارسال محصول به آدرس های بیرون از شهر خودتان است. این محصول به تکان خوردن زیاد و دما بسیار حساس است. لذا انتظار جذب مشتری از شهرهای دوردست را نداشته باشید. البته برای حفظ دمای شکلات می توانید از جعبه با پوشش یخ خشک استفاده کنید که آنهم به صرفه نیست.  پیشنهاد می کنم اگر در شهرهای بزرگ زندگی نمیکنید به سراغ این کسب و کار نروید. از مشکلات دیگر این کسب وکار ، متریال اولیه آن است . محدودیت در واردات کالاهای لوکس باعث شده ، واردات گرانول شکلات خارجی که اصطلاحاً به آن شکلات بلژیکی می گویند. کیفیت محصولات را کاهش دهد. شکلات دستساز بلژیکی نیز گرانقیمت خواهد شد که خرید آن برای بسیاری از افراد به صرفه نخواهد بود.

مشکلات دیگر این کسب  و کار چیست

فیلینگ شکلات دستساز  که در ایران به خاطر محدودیت های فرهنگی مذهبی وجود دارد. رنگ های خوراکی بی کیفیت و یا گران قیمت نیز از دیگر مشکلات شکلات سازی خانگی هستند.

آیا در کلاس شکلات سازی خانگی  شرکت کنم

پیشنهاد می کنم تمام جنبه های راه اندازی کسب وکار تولید شکلات در خانه را در نظر بگیرید. اگر برای یادگیری بازاریابی این کسب و کارهم برنامه ای دارید، قطعاً می توانید به موفقیت برسید. در غیر اینصورت یادگرفتن یک مهارت برای شما کسب درآمد به همراه ندارد. کلاس شکلات دسساز در تهران ، در تبریز ، در اصفهان ، در مشهد یا هر شهر دیگرکه باشد فرقی نمیکند. با مدرسان بینظیر می توان گام های اولیه را برداشت. اما کلاس بازاریابی کسب وکار شکلات  خانگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. همانطورکه ست گادین بزرگترین نظریه پرداز بازاریابی توصیه کرده اهمیت بازاریابی از تولید یک محصول ده برابر مهم تر است. شما می توانید دهها مدل درآمدی و کسب وکار خاص از این مهارت داشته باشید که مشاوره های ما آن را در اختیار دارند.

مشتریان شکلات های دستساز چه کسانی هستند

صادقانه بگویم اگر محصول با کیفیت و حرفه‌ای تولید می‌کنید سراغ قشر مرفه بروید. برای فروش به قشر متوسط شاید فقط در ایام خاصی مانند جشن ولنتاین و سپندارمزگان بتوانید فروش داشته باشید. اما برای فروش دائمی محصولات شکلات سفارشی و دستساز باید روی افراد مرفه، کافه‌های لوکس، مهمانی‌های خاص، جلسات  VIP  و شرکت‌های چندملیتی برنامه‌ریزی کنید. دسترسی به این مدل مشتریان از طریق اینستاگرام یک برنامه خاص با تبلیغات گران‌قیمت نیاز دارد. اگر با تواناشو همراه شوید رازهای فروش این محصول را به شما یاد می دهیم. شکلات سازی خانگی اگرچه یک کار در منزل است اما یک کسب و کار خانگی لوکس و سطح بالاست.

آیا فیلینگ شکلات های دستساز روی فروش آنها اثر دارد

طبیعتاً طعم شکلات و مغز شکلات روی جذب مشتریان اثر مستقیم دارد. فیلینگ شکلات یعنی مواد داخل شکلات که برای انواع شکلات این فیلینگ ها متفاوت است. در حال حاضر در ایران با توجه به محدودیت‌های مذهبی و فرهنگی فیلینگ شکلات به مغزهای آجیل، میوه خشک، مربا و مارمالاد، کارامل، انواع شربت‌ها و سیروپ های میوه‌ای و مصنوعی محدود می‌شود. در اروپا و امریکا از اسانس انواع ویسکی و مشروبات الکلی در قالب فیلینگ مایع و جامد نیز استفاده می‌کنند که طرف‌داران زیادی دارد.

کلام آخر؛

شاید با خواندن این مقاله با خودتان بگویید با این همه ملزومات ساخت شکلات و ورود به این حرفه به دردسرش نمی ارزد اما به خاطر داشته باشید با کمی فکر و خلاقیت می توانید از وسایل جایگزین و در دسترس تر و ساده تر برای شروع این کار استفاده کنید. همه چیز به اراده و خواست و اندکی چاشنی خلاقیت شماست. موفق باشید.

سپاسگزار می شویم اگر، تجربیات و نکات دیگری درباره موضوع مقاله دارید؛ با ما مطرح نموده و در ویترین قرار دهید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *