برای ایجاد وفاداری به برند در چشم‌انداز رقابتی امروز، باید مطمئن شوید که در هر جایی که مشتریانتان هستند حضور دارید.

یک رویکرد بازاریابی چند کاناله می‌تواند به شما کمک کند پیام مناسب را از طریق کانال‌های ترجیحی مصرف‌کنندگان خود بسازید. شما نیازهای بازاریابی خاص را بهتر درک خواهید کرد و احتمالاً در نتیجه بازده کلی سرمایه شما افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که خرید از طریق خدمات مختلف به رشد خود ادامه می‌دهد، کسب‌وکارها باید در کمپین‌های بازاریابی چند کاناله سرمایه‌گذاری کنند تا به برندهایشان کمک کنند تا مخاطبان هدف خود را به حداکثر برسانند.

بازاریابی چند کاناله چیست؟

بازاریابی چند کاناله به استفاده از کانال های بازاریابی مختلف برای جذب مشتریان بالقوه اشاره دارد.

با توجه به اینکه 73 درصد از مصرف کنندگان از چندین کانال در طول سفر مشتری استفاده می کنند، بازاریابی چند کاناله بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بیشتر خریداران دیگر از یک کانال برای خرید عبور نمی کنند. آنها در حال بررسی کانال های مختلف هستند تا در نهایت تصمیم بگیرند که آیا می خواهند یک محصول یا خدمات بخرند یا نه.

با توجه به اینکه 73 درصد از مصرف کنندگان از چندین کانال در طول سفر مشتری استفاده می کنند، بازاریابی چند کاناله بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.برای توییت کلیک کنید

بازاریابی چند کاناله به کانال های آنلاین و آفلاین اشاره دارد. می‌توانید در بازاریابی ایمیلی و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (آنلاین) سرمایه‌گذاری کنید، اما می‌توانید تلاش‌های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و ایمیل مستقیم (آفلاین) را نیز ادغام کنید. این در مورد ایجاد نقاط تماس بیشتر با مشتریان بالقوه است. اینفوگرافیک بازاریابی چند کانالیبازاریابی چند کاناله نیز از بازاریابی همه کاناله متمایز است . اولی تجربیات مشتری جداگانه ای را از طریق کانال های مختلف ایجاد می کند، در حالی که دومی با استفاده از کانال های مختلف بر یک تجربه مشتری یکپارچه تمرکز می کند.

مزایای بازاریابی چند کاناله

بازاریابی چند کاناله به شما کمک می کند تا در معرض دید برند قرار بگیرید. این یک فرض بسیار ساده است: نام تجاری شما از طریق تعدادی کانال در مقابل تنها یک کانال بیشتر قابل مشاهده می شود. افراد ممکن است برند شما را به صورت آنلاین در یک شبکه اجتماعی و آفلاین در یک آگهی بیلبورد ببینند. هرچه مکان های بیشتری برند شما ظاهر شود، افراد بیشتری آن را خواهند دید.

این قرار گرفتن به مصرف کنندگان فرصت های بیشتری برای تعامل و ارتباط با برند شما می دهد. شما می توانید از طریق تعدادی از کانال ها به کاربران دسترسی پیدا کنید و در هر زمان و در هر مکان به مشتریان دسترسی پیدا کنید: در محل کار، در خانه، یا حتی در محیط های اجتماعی. شما استراتژی بازاریابی خود را به یک کانال محدود نمی کنید که فقط در بخش خاصی از روز مصرف کننده قابل دسترسی باشد.

بازاریابی چند کانالی همچنین به شما کمک می کند تا با دقت بیشتری به شخصیت های خریدار خود پاسخ دهید. تلاش‌های بازاریابی خود را برای دستیابی به مشتریان بالقوه در کانال‌های انتخابی خود تنظیم کنید. برای مصرف کنندگان تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های تلفن همراه، ممکن است در بازاریابی از طریق پیام های متنی یا برنامه ها سرمایه گذاری کنید. اگر شخصیت خریدار شما سنتی تر است، هدف قرار دادن آنها از طریق روزنامه ها یا مجلات ممکن است مناسب تر باشد.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان هدف خود از دیدگاه بازاریابی دیجیتال به دست آورید، می توانید از ویژگی های تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف الکسا استفاده کنید .

مثال الکسا بازاریابی چند کاناله

ابزار علاقه مخاطب به شما کمک می کند تا موضوعات مورد علاقه مخاطبان را درک کنید. درک علایق آنلاین مخاطبانتان می تواند به شما کمک کند تا در مورد نوع محتوایی که آنها دوست دارند ایده بهتری پیدا کنید، که می تواند شما را به سمت کانال هایی که محتوا در آنها بیشترین تأثیر را دارد راهنمایی کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که بازاریابی چند کاناله اغلب منجر به خرید بیشتر می شود. به طور متوسط، مشتریان چند کاناله سه تا چهار برابر بیشتر از مشتریان تک کاناله خرج می کنند . مصرف‌کنندگانی که تبلیغات را در چندین کانال مشاهده می‌کنند نیز 24 درصد نرخ تبدیل بالاتری نسبت به کسانی دارند که آنها را از طریق یک کانال می‌بینند.

چرا اینطور است؟ ممکن است به این دلیل باشد که مصرف کنندگان در چندین کانال در معرض محصولات و خدمات بیشتری نسبت به مشتریان تک کاناله هستند. در بسیاری از موارد، این قرار گرفتن منجر به مصرف‌کنندگانی با امتیازهای سرب بالا می‌شود که به آمادگی خرید نزدیک هستند.

نحوه اجرای یک کمپین بازاریابی چند کانالی در 3 مرحله آسان

اگر می خواهید یک کمپین بازاریابی چند کاناله برای کسب و کار خود بسازید، باید کانال های خود را انتخاب کنید، دارایی های خاص کانال را ایجاد کنید و عملکرد کمپین خود را دنبال کنید.

مرحله 1: کانال ها را بر اساس تحقیقات انتخاب کنید

اولین گام از هر استراتژی بازاریابی چند کانالی این است که تحقیقات و معیارهایی را که قبلاً دارید بررسی کنید. با نگاه کردن به داده های مشتری خود شروع کنید تا ببینید کدام کانال ها در گذشته به نتایج قوی منجر شده اند. شما می‌خواهید کانال‌هایی را شناسایی کنید که بازده بالایی داشته‌اند، اما همچنین، و شاید مهم‌تر از آن، تعامل مشتری بالایی داشته باشند.

از آنجا، موفق ترین کانال ها را برای هر بخش مخاطب پیدا کنید. به دنبال الگوهایی باشید تا ببینید اعضای مخاطب هدف شما به کانال‌های خاصی می‌روند. آیا مخاطبان جوانتر در شهرهای بزرگ در اینستاگرام هستند؟ آیا مخاطبان مسن در شهرهای کوچکتر در فیس بوک هستند؟

یک راه عالی برای تعیین اینکه از کدام کانال ها استفاده کنید، اجرای ماتریس سهم رشد است. این چارچوب به شما این امکان را می‌دهد که کانال‌های خود را به چهار دسته رشد مختلف تقسیم کنید تا ببینید کدام یک ارزش سرمایه‌گذاری را دارند و کدام یک باید از سرمایه‌گذاری بیشتر برای بازاریابی خودداری کنید.

هیچ قانونی در مورد حداقل تعداد کانال هایی که باید استفاده کنید وجود ندارد، اما استفاده از چهار تا شش می تواند به شما در شروع قابل مدیریت کمک کند.

مرحله 2: دارایی های خاص کانال را ایجاد کنید

شما نمی توانید یک تبلیغ ایجاد کنید و آن را در کانال های مختلف راه اندازی کنید. مطمئن شوید که تمام محتوای شما در کانال‌های مختلف منحصربه‌فرد است و متناسب با کانال خاصی است که آن را در آن به اشتراک می‌گذارید.

دریابید که چه نوع محتوایی در کانال های مختلف عملکرد خوبی دارد. به عنوان مثال، اگر از طریق تبلیغات گوگل مشتریان را هدف قرار می دهید، می خواهید نوشته ای کوتاه و مختصر داشته باشید که بلافاصله توجه مصرف کننده را جلب کند. شما لوکس توضیح طولانی تر وبلاگ را ندارید.

در حالی که می خواهید یک صدا و لحن یکپارچه برند داشته باشید، همیشه به خاطر داشته باشید که هر کانال ویژگی های خاص خود را دارد.

بسته به بودجه خود، از یک نویسنده، طراح گرافیک و فیلمبردار برای کمک به ایجاد محتوا در کانال های مختلف استفاده کنید. تیم خلاق شما باید توانایی نوشتن و طراحی محتوا برای کانال های مختلف را داشته باشد و درک کند که چگونه آنها متمایز هستند.

مرحله 3: عملکرد کمپین را در کانال ها دنبال کنید

هنگامی که تحقیقات و محتوای شما در جای خود قرار گرفت، باید عملکرد کمپین خود را پیگیری کنید. برای تعیین اینکه کدام کانال ها مؤثرتر هستند، یک مدل ارجاع انتخاب کنید. این مدل‌ها می‌توانند به کشف نحوه تعامل مشتریان در کانال‌های مختلف و اقداماتی که قبل از تبدیل انجام می‌دهند کمک کنند.

در اینجا برخی از مدل های اسناد رایج مورد استفاده توسط شرکت ها آورده شده است:

  • انتساب اولین کلیک: اعتبار کامل به اولین اقدامی که مصرف کننده در سفر مشتری خود انجام داد تعلق می گیرد.
  • انتساب آخرین کلیک: اعتبار کامل به آخرین اقدامی که مصرف کننده در سفر خود برای تبدیل شدن به مشتری انجام داده است تعلق می گیرد.
  • انتساب خطی: هر اقدامی که مصرف کننده انجام می دهد در مسیر تبدیل شدن به مشتری اعتبار یکسانی دریافت می کند.
  • انتساب زمان زوال: اعتبار بیشتری به آخرین اقدامات مصرف کننده داده می شود.
  • اسناد مبتنی بر موقعیت: اعتبار بیشتری به اقدامات مصرف کننده در مراحل مختلف چرخه عمر سرنخ داده می شود.

هر مدل اسنادی که انتخاب می کنید، ردیابی داده های مشتری را با استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در نظر بگیرید.

هنگامی که تمام داده های مشتری خود را در اختیار دارید، باید آنها را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. به دنبال گرایش‌ها در قیف بازاریابی خود باشید تا ببینید مصرف‌کنندگان بیشتر با چه کانال‌هایی درگیر هستند.

بر اساس این اطلاعات، بودجه بازاریابی خود را بر این اساس برای کانال های مختلف بر اساس داده های مشتری خود تخصیص دهید. روند محتوا به سرعت تغییر می کند، بنابراین در بالای هر کانال بمانید تا مطمئن شوید که بیشترین بهره را از هزینه تبلیغات خود می برید.

نکته پاداش: اگر در حال اجرای یک کمپین بازاریابی چند کانالی هستید، تبلیغات را مجددا هدف گذاری کنید. با استفاده از این تاکتیک بازاریابی، می توانید پس از خروج کاربران از وب سایت شما، تبلیغات را به کانال های دیگر هدف گذاری کنید. هرچه تعداد کانال‌های بیشتری داشته باشید، فرصت بیشتری برای هدف‌گیری مجدد تبلیغات برای کاربران خواهید داشت.

با بازاریابی چند کاناله دسترسی خود را افزایش دهید

بسیاری از بازاریابان تمایل به مشاهده کانال های بازاریابی مختلف در سیلوها دارند. اما برای اینکه یک کمپین بازاریابی چند کانالی موثر باشد، باید کانال‌ها را به‌طور مستقل در جهت همان هدف تبدیل گروه‌های مشتری ببینید.

Source:https://blog.alexa.com